Læringsmiljøer

Under Corona har vi været ude det meste af dagen i Jordbærvangen.

Vi har her erfaret at det er nemmere for børnene at blive afleveret om morgenen når vi er udenfor. Vi oplever mindre gråd og kortere afleveringer.

Vi oplever også mindsket sygefravær og bedre trivsel bland både børn og voksne.

Og vi oplever færre konflikter i børnegruppen og bedre fællesskab.

Vi har derfor gjort det til en del af vores pædagogiske praksis i Jordbærvangen at vi er ude det meste af dagen. Vi åbner ude om morgenen og lukker ude om aftenen. I løbet af dagen er vi inde i kortere perioder for eksempel for at spise eller lave en pædagogisk aktivitet, få en pause fra solen/ vejret eller en pause fra fællesskabet. Når vi er indenfor har vi fokus på at dele os i mindre grupper og udnytte alle vores rum for at skabe ro og plads til fordybelse og læring.

Statistikker viser at vi i Europa tilbringer i gennemsnit 90 % af vores liv indendørs, hvilket er er usundt og unaturligt for os. Mennesket er et biologisk væsen som er født til at leve i kontakt med naturen. Vores kroppe er skabt til bevægelse og til at sanse. I naturen er der højt til loftet og plads til fysisk udfoldelse og til fordybelse. Der ud er over er f.eks fuglekvidder og phytoncider fra træerne er med til at berolige vores nervesystem og fremme vores sundhed og trivsel.  Vores immunforsvar og vores mentale og fysiske trivsel bliver styrket når vi er ude.

I Jordbærvangen har vi indrettet vores udendørs læringsmiljøer, så vi kan være ude i det meste vejr. I børnehaven har vi 2 store overdækninger på vores legeplads hvor vi kan søge læ. Her laver vi perler, tegner, læser bøger, leger med lego, dukker, biler og alt det som vi ellers ville lave indenfor.

Vores legeplads er indrettet med mange små kroge med plads og ro til fordybelse, samt mulighed for motorisk stimulans. Vi har en bakke, ruchebane, gynger, sandkasser, vandbane, legehuse, køkkenhave, cykler, en lille boldbane, forskellige beplantninger og underlag som alt sammen danner rammerne for leg og udvikling for vores børn.

Vi har stort fokus på naturen og går på opdagelse i vejret, årstiderne og dyre og plantelivet, både på legepladsen og på ture ud i vores nærmiljø. Vi har både en lille skov og en sø lige i baghaven.

Det er derfor vigtigt at du som forælder har et ønske om at dit barn er meget ude og at du prioriterer at barnet har det rette tøj til årstiden, hvis du vælger Jordbærvangen til dit barn.

Billede af børn som maler

Billede af børn som er på opdagelse