De første uger

Indkøring i vuggestuen:

Når dit barn starter i vuggestuen, holder vi en opstartsamtale, hvor vi kan snakke om dit barn, samt vuggestuens hverdag. Vores opgave er at varetage barnets behov og give det de bedste betingelser for at trives og udvikle sig. Det er derfor vigtigt at du taler med os om, hvordan du har tænkt dig at den første tid i institutionen skal være for netop dit barn.

Vi beder dig som forælder om at være opmærksomme på, hvis barnet har nogle rutiner/vaner som det er vanskeligt for os som institution at imødekomme. Hvis f.eks. barnet er blevet vant til at blive vugget/gået i søvn, vil det være hensigtsmæssigt at du, inden start i vuggestuen, forsøger at ændre disse. Vi har ikke mulighed for eksempelvis at gå tur med barnet, til det sover. Overgangen til at skulle i vuggestue vil derfor blive mere glidende, hvis barnet langsomt bliver tryg ved at falde i søvn selv. Det kan også være en god ide, at barnet har prøvet at blive passet/ af andre og sovet et andet sted end hjemme.

Det kan være en stor omvæltning for det lille barn at starte i vuggestuen. Når dit barn starter hos os, er det derfor vigtigt, at du er sammen med dit barn i institutionen den første tid for at skabe en tryg overgang. Det skaber tryghed for barnet at opleve og udforske det nye sammen med sine forældre.

De første dage er du i vuggestuen kort tid sammen med barnet, så det bliver en langsom overgang for barnet med de mange nye indtryk. Dagene efter er I her lidt længere, og vi vurderer i fællesskab, hvornår barnet er parat til at være i institutionen alene uden dig. I første omgang vil det være kort tid, hvorefter barnet langsomt deltager i flere af hverdagens rutiner på egen hånd (frokost, blive puttet til lur mm.)

Det er meget forskelligt, hvor lang tid en indkøring varer. Som regel vil det være 1-2 uger. Du skal sætte tid af til dette, for at vi i fællesskab kan skabe de bedst mulige rammer for en tryg start på hverdagen i vuggestuen for dit barn.

Indkøring i børnehaven:

Går dit barn hos sommerfuglene vil der i ugerne op til at det skal starte i børnehave komme på besøg i børnehaven og lære sin kommende stue at kende. Her kommer barnet ind og spiser frokost, eller kommer på besøg på legepladsen, så det bliver bekendt med de nye venner, voksne og rutiner. Vores børn kender i forvejen ofte både de fleste børn og voksne og glæder sig til at komme i børnehave.

Det eneste du skal som forældre er at afsætte noget tid den første uge så dit barn evt kan få nogle korte dage, da det kræver energi at starte i børnehave og det er vores erfaring at barnet ofte bliver lidt ekstra træt af alle de nye indtryk.

Inden barnet starter i børnehave, holder vi en overleveringssamtale, hvor der ud over forældrene deltager én medarbejder fra vuggestuen og én medarbejder fra børnehaven

For børn der starter i børnehaven udefra, er det en rigtig god ide med en egentlig indkøring. Det handler om, at barnet skal være tryg ved de voksne der skal tage sig af dem, når de f.eks. bliver kede af det. Det tager tid også selv om barnet kommer fra en vuggestue. Indkøringen aftales fra dag til dag, men kører nogenlunde efter samme skema som indkøring i vuggestuen og tager en til to uger. (se ovenfor)

Billede af en stor pige der hjælper en lille pige.